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[DOWNLOAD] "Une Lecture Du Systeme Normatif de L'eglise Catholique Par un Pluraliste Comparatiste Aux Personnalites Multiples (Canada)" by McGill Law Journal * eBook PDF Kindle ePub Free

Une Lecture Du Systeme Normatif de L'eglise Catholique Par un Pluraliste Comparatiste Aux Personnalites Multiples (Canada)

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eBook details

  • Title: Une Lecture Du Systeme Normatif de L'eglise Catholique Par un Pluraliste Comparatiste Aux Personnalites Multiples (Canada)
  • Author : McGill Law Journal
  • Release Date : January 01, 2005
  • Genre: Law,Books,Professional & Technical,
  • Pages : * pages
  • Size : 343 KB

Description

As part of their work as comparatists, legal scholars have sought to uncover all that was "legal", that is, everything linked to law, without questioning what it is exactly that they were comparing. The pluralist conception of law has progressively modified this state of affairs, reasoning in reference to the idea of a monist state inherent in classical positivism, which in turn has led to the classification of normative orders as law, sublaw, and non-law. Nevertheless, the author seeks to part with the notion of the state as a reference point by extending the study of pluralism to "all societies". Such an approach serves as an essential premise to the enquiry the author suggests, which asks whether it is possible to perceive the Catholic Church's normative system as a pluralist system, both from the point of view of "classical'" pluralisms and "critical" or "radical" pluralism. Confronted to the fact that canon law has been forgotten if not dismissed in the comparative study of laws, the author adopts in tutu an essentialist and a nonessentialist perspective to discuss the true question: is canon law a law or a theology? Dans leur travail de comparaison, les juristes se sont attardes a rechercher tout ce qui etait juridique , c'est-a-dire qui avait un rapport avec le droit, sans se poser la question de ce qu'etait, tres exactement, ce qu'ils comparaient. L'hypothese pluraliste de la conception du droit a progressivement modifie cet etat de choses, raisonnant en reference au monisme etatique du positivisme classique, ce qui mena par consequent a une classification des ordres normatifs en droit, infradroit et non-droit. Pourtant, l'auteur est soucieux de rompre avec la reference etatique et cherche a elargir l'examen du pluralisme a toute societe . Cette approche sert de premisse indispensable a l'etude que propose l'auteur, qui cherche a determiner s'il est possible de percevoir le systeme normatif de l'Eglise catholique comme un systeme pluraliste aussi bien sous l'angle des pluralismes classiques que celui du pluralisme critique ou radical . Se rendant a l'evidence que le droit canonique a ete oublie et meme ecarte dans la comparaison des droits, l'auteur adopte tour a tour une perspective essentialiste et nonessentialiste pour debattre de la vraie question : le droit canon est-il un droit ou une theologie ?


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